Verslag dag 12 & 13
Verslag dag 2 (27/08)
Verslag dag 1 (26/08)

U bevindt zich hier: Home - Reisverslag - Dinsdag 6 & woensdag 7 september
Dag 12 & 13 - Dinsdag 6 en woensdag 7 september 2005

Het einde van de reis komt in zicht. De brug is dunner bevolkt dan gewoonlijk om 7u.
De meesten blijven vandaag liever iets langer onder de wol. Behalve enkele doorbijters die permanent de golven scannen met hun verrekijker. Het is uitzonderlijk zonnig en bijna windstil. En dankzij de zachte 8° C volstaat een fleece om je warm te houden buiten.
We hebben geluk: walvissen voor de boeg (67° 10’ Noord - 23° 53’ West).
De Polar Star vertraagt en probeert de kolossen te naderen. Ze zijn met drie, twee noorse vinvissen en een bultrug, identificeren onze kenners. Het is kwart voor acht en zowat iedereen volgt het spektakel aan dek. En dan plots verschijnt de enorme staart boven water... en het laatste dier duikt weg naar de diepte.

Zonder woorden
Zonder woorden...

Het feest houdt aan want een uurtje later krijgen we gezelschap van Atlantische witflank-dolfijnen die op enkele meters van de romp ons schip volgen.
De golven zijn net iets te hoog waardoor we ze snel uit het oog verliezen. Maar aan dieren geen nood. Onderweg krijgen we nog paarse strandlopers, jan-van-genten, bontbekplevier en alken te zien.
Er ontstaat discussie wanneer we de vuurtoren van Bjargtangat op de kust van Ijsland passeren passeren (65° 29’ Noord - 24° 38’ West). 'Het meest westelijke punt van Europa', beweren sommigen.
'Maar wat dan met Sagres aan de Portugese kust?' De eer van de Portugezen wordt gered als meest westelijke grens van het Europese continent.

Voor we uitgenodigd worden op‘the captains dinner’ klinken we op de uitstekende afloop van de reis. Tijd ook voor een pak hartelijke woorden van dank voor de bemanning en de expeditieleiders. Ondertussen glijdt buiten aan de horizon de vulkaan Snaefellsjökull (1446 meter hoog) met zijn besneeuwde top voorbij.

Woensdagochtend, 5u50: kapitein Asbjorn ankert de Polar Star voor de laatste keer.
Het was ook zijn laatste trip. Vreemd, maar zelfs bij plus 6° C voelt het in Reykjavik (64° 09’ Noord - 21° 56’ West) veel kouder aan dan toen we in de vrieskoude de Groenlandse wind trotseerden.
De vlucht terug vanuit de Keyflavik verloopt volgens plan.
Onze reis kan nooit meer stuk.